Slingers, taart en ballonnen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu Slingers, taart en ballonnen - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu

Slingers, taart en ballonnen

Door: Neelke

Blijf op de hoogte en volg Klundert

24 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

De dag begon weer bijzonder feestelijk (en eindigde ook zo), want het is de verjaardag van Jannie E en de15e trouwdag van Marc en Adriënne! Leuk, leuk! Ballonnen, slingers, liedjes en ’s avonds taart, we hadden het allemaal.
We hoorden verder dat Jannie E ineens allemaal huwelijksaanzoeken kreeg toen mannen hoorden dat het haar verjaardag was. Ze ziet er zo jong uit :)

Na ons ontbijt vertrokken we weer met frisse moed naar de projecten.
De mannen – en vrouw – die aan het dak hebben gewerkt hebben weer een mooie dag gehad. Het dak is af, er is geverfd en ‘limping George’ was helemaal blij met het resultaat.
Machda was ook met de mannen mee en wilde George graag wat wassen, omdat het niet zo fris rook in zijn huis. Ze heeft dit voor elkaar gekregen, heel mooi! Ze heeft George lekker wat gewassen, en gekieteld om ook onder zijn oksels te kunnen komen.. :) Hoe het ook zij, erg mooi dat ze dit kon doen en het gaf haar voldoening.

Het verven bij twee vrouwtjes is ook klaar. Bij het ene dametje had de familie het al overgenomen en bij het andere vrouwtje is het ook allemaal gelukt om het af te krijgen.

Een ander groepje is op de Olijfberg aan de slag gegaan bij een gezinnetje bestaande uit een moeder en twee zoons. Zij zijn Arabische christenen en hebben het niet makkelijk in de Arabische wijk. Er waren allerlei dingen mis met het huis en die zijn nu weer in orde gelukkig.

Er is nog meer geverfd: Han en Joke zijn aan de slag gegaan en er was zelfs een primeur. Joke heeft namelijk voor het eerst gesausd vandaag. Het beviel goed, dus misschien is het goed als ze thuis nog wat kansen krijgt om verder te ‘oefenen’. Mocht iemand een verfklusje hebben: Joke kan dit!

Anderen zijn weer naar Jemima, Bethlehem, geweest en hebben daar geverfd en genaaid. Ook naar tevredenheid van alle partijen, dus dat is mooi.

Ikzelf ben mee geweest naar de gaarkeuken. Wij hebben daar heel veel tomaten en aubergines gesneden, appels uitgezocht (‘rotten’ en ‘goeien’) en helpen eten opdienen en schoonmaken/opruimen. Erg leuk om te doen en ook heel gezellig, want je werkt niet alleen samen met de plaatselijke bevolking, maar ook met allerlei andere vrijwilligers.

Gerrit en Willem hebben anderhalf uur in de taxi gezeten. Dus.

Nog een meer serieuze opmerking daaromtrent: ze hebben een nieuw project opgezocht. Dit heeft te maken met zigeuners hier in Israël, de Dalmani’s. Een groep die eerst 1 was met de Roma in Oost-Europa en nu ook hier woont. Deze mensen zijn niet Joods en niet Arabisch en vallen dus buiten de boot…een vergeten groep. Er zijn zeker mogelijkheden voor nieuwe projecten en het is goed als ook zij aandacht en liefde krijgen. Gerrit hierover: ‘Hier gaan we met de volgende groep zeker heen…denk ik.’

Na het werk was het weer tijd voor site-seeing en deze keer gingen we met z’n allen naar de Olijfberg. O ja, op weg daar naartoe vond er nog een bijzondere ontmoeting plaats, foto hieronder.

De Olijfberg was prachtig. Vanaf deze berg heb je een heel mooi uitzicht over de stad en over de plaats waar de tempel heeft gestaan. Je kunt vanaf daar ook heel goed zien hoe er allerlei Joodse graven op de Olijfberg zijn – omdat de Messias daar zal komen – en hoe er vervolgens op de helling voor de Gouden Poort (waar de Messias de stad binnen zal gaan) allerlei Arabische graven zijn. De Messias is een Jood en zal Zichzelf dus niet verontreinigen door over een begraafplaats de stad binnen te gaan. Bovendien zal het niet gaan, want de poort is dichtgemaakt. De Arabieren zijn in die zin zeker van en voorbereid op de komst van de Messias.

Op de Olijfberg is ook de plaats waarvan staat dat Jezus over de stad heeft uitgekeken ‘en weende’ (Lukas 19:41-44).
Verder hebben we de graven van de profeten Haggai, Zefanja en Maleachi bezocht. Deze bevinden zich in een grot die helemaal met de hand is uitgehouwen. Indrukwekkend om dat werk te zien.
Ook de hof van Gethsemane hebben we gezien, samen met de kerk die daar – uiteraard – is geplaatst.
Elke plaats die we bezoeken helpt om meer beeld te krijgen bij de verhalen uit de Bijbel en dat is bijzonder.
Lien en Jeanine hebben het trouwens ook volbracht om naar de top van de berg te klimmen en weer beneden te komen (een hele klim).

Hierna werden we ‘losgelaten’ en mochten we – eindelijk – gaan shoppen! Jippie!
Iedereen vloog alle kanten op en we hebben heerlijk gesnuffeld in de souk en de andere winkels in de oude stad.

Na het diner kregen we zoals gezegd weer een lekker taartje. Altijd goed, we hebben genoten :) Daarna was het tijd voor de evaluatie. Even delen wat we allemaal hebben meegemaakt. Het is mooi om de verhalen van iedereen te horen en te merken hoe anderen ook genieten van deze bijzondere reis.

Morgen wacht ons weer een ‘spraakmakende spreker’, dus we zijn erg benieuwd..

Ps: als antwoord op de vele vragen: de vrouw in de lift 2 dagen geleden was Adriënne.
Pps: Willem had een wonderlijke vraag vanavond: ‘Is er nog speelgoed?’ Arjen: ‘Hoezo, kun je anders niet slapen?’

Je had erbij moeten zijn…

• 25 Oktober 2012 - 08:55

Berthine:

Yez, weer een paar fotootjes! Leuk! mag je best vaker doen!

• 25 Oktober 2012 - 09:10

Berthine:

ben ik nog een keer. Bijzonder om te lezen over de Domari's. Arjen's moeder had in de krant (RD) gelezen over deze groep mensen in Jeruzalem, over het Domari-centrum geleid door Amoun Sleen. Ze had nog een envelop met geld voor de deur gelegd hier thuis, om aan dit project te geven. (arjen was toen al vertrokken) hebben we nog contact over.

• 25 Oktober 2012 - 10:32

Elske:

Leuk om te lezen hoe jullie je dienstbaar maken daarginds..

Die vrouw in het zwart is vast iemand van de groep.

Terwijl jullie misschien nog volop genieten, zijn wij hier aan het aftellen....

• 25 Oktober 2012 - 12:09

Jorieke Van De Werken :

Hey Neel, staat je goed :-) haha.

mams wat krijgen we nou ik kan je inhuren :-) mijn muur in de slaapkamer wil aangaan pakken, dus ik lees nu dat ik de juiste hulp kan vragen :-)

Janny van harte gefeliciteerd nog en Gods rijke zegen.

Marc en Adrienne jullie Gods zegen samen!

Groetjes Jorieke

• 25 Oktober 2012 - 21:58

Elske Slingerland:

Mijn wens voor jullie is dat jullie nog intens genieten van de laatste 25 uur in Israël.

• 26 Oktober 2012 - 14:53

Jorieke:

Een hele goeie terug reis gewenst vannacht!
    zegen en geniet nog de laatste paar uurtjes!

gr. joriek

• 26 Oktober 2012 - 19:29