Lopen op het water? Of toch maar met de boot? - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu Lopen op het water? Of toch maar met de boot? - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu

Lopen op het water? Of toch maar met de boot?

Door: Neelke

Blijf op de hoogte en volg Klundert

16 Oktober 2012 | Israel, Tiberias

Vandaag weer een heel andere dag, met veel nieuwe informatie en indrukken.

Vanmorgen kregen we weer een nieuwe gids, Raffi, die de komende dagen bij ons zal blijven.
Deze man spreekt vloeiend Nederlands, terwijl hij het pas later heeft geleerd - een hele prestatie dus.

Vandaag hebben we een stuk rond het meer van Galilea gereden en we hebben een aantal plaatsen bekeken waar Jezus geweest is. Vaak wordt op dergelijke plaatsen een kerk geplaatst, maar onze gids benadrukte dat meestal niet precies is te zeggen of het ook werkelijk op die plaats is geweest. Men gaat er dan vanuit dat het ongeveer daar is geweest en het is belangrijk om jezelf 2 vragen te stellen bij het nadenken over een locatie: 1. Wat is het strategisch belang van een plek? en 2. Wat is de oplossing voor het water? Overal werd/wordt dus goed over nagedacht en in Israël is water altijd een probleem (geweest), dus dat moet in ogenschouw worden genomen.
Met deze twee vragen in gedachten, is een bepaalde plaats ten noorden van het meer van Galilea vastgesteld als de plaats waar Jezus de Bergrede heeft uitgesproken. We hebben de kerk bekeken en een korte les kerkgeschiedenis van Raffi gekregen.

Het was heel interessant om te zien waar de Bergrede waarschijnlijk heeft plaatsgevonden: in een soort kuil, waar Jezus aan de voet van de berg sprak. De toehoorders zaten op de helling en konden alles goed horen (dat hebben ze onderzocht).

Opvallend was ook om te horen wat de betekenis is van een koepel van een kerk. Veel kerken, waaronder de kerk op de berg van de Bergrede, hebben een koepel en dit is een religieuze uiting waarmee wordt gecommuniceerd: 'dit is het nieuwe centrum, wij zijn de nieuwe macht'. Bij een kerk is dat mooi, maar als gebouwen als het Capitool of de Taj Mahal ook met een koepel worden onderworpen, dan krijgt dit toch een heel andere betekenis...
Salomo was overigens de eerste die de koepel gebruikte, namelijk bij de bouw van de tempel.

Jezus heeft het meest opgetreden in het gebied waar wij ons nu bevinden, in het noordelijk deel van Israël, in Galilea. Nazareth is de meest zuidelijke stad van het noordelijke deel en daarom was het voor Hem logisch om Zich daar op te richten en niet de grens over te gaan naar het zuiden. Voor ons was het heel bijzonder om hier rond te lopen en te bedenken dat Jezus dat 2000 jaar geleden ook heeft gedaan. Hij heeft op dit meer gevaren, Hij heeft door deze heuvels gewandeld.

Ook wij hebben op het meer gevaren (lopen hebben we maar niet geprobeerd) in een boot die gebouwd is naar het model van de boot waar ik gisteren over schreef, de Jezus-boot. We kregen zelfs een heus certificaat dat we in de Jezus-boot over het meer hebben gevaren (zou dat goed staan op je CV?).
Nadat de Nederlandse vlag was gehesen - terwijl het Wilhelmus werd gespeeld - kregen we een demonstratie 'vissen'. En jawel, er zat zowaar 1 vis in het net! In eerste instantie wilden we die opeten, maar we hebben hem toch maar vrij gelaten.
Een ander mooi moment was toen de dominee het gedeelte uit Mattheüs 14 voorlas waar Jezus over het meer naar de discipelen liep tijdens de storm.

Na dit boottochtje reden we naar Kapernaüm, het dorp waar Petrus en Jezus woonden. We hebben de synagoge gezien en ook de kerk die op de plaats is gebouwd waar het huis van Petrus gestaan zou hebben.
We merkten wel dat we in een toeristische trekpleister waren aangekomen: de bussen waren niet te tellen, er waren een heleboel groepen mensen uit allerlei delen van de wereld, kortom het was druk. Toch heerste er een bepaalde saamhorigheid: iedereen heeft hetzelfde doel, iedereen wil een beeld krijgen bij de verhalen uit de Bijbel. Of dat nu uit geloofsovertuiging is, of gewoon uit interesse naar dit omstreden land en geloof.

Tot zover geschiedenis, informatie en heilige plaatsen. Tijd voor een late lunch en...zwemmen in het meer!
Raffi wist een leuke plek, namelijk de Bora Bora Beach Club. Een klein paradijsje aan het meer van Galilea waar we hebben genoten van broodjes met kaas (!) en worst.

Natuurlijk hebben we heerlijk rondgedobberd in het frisse water en genoten van de zon. Ja, jullie begrijpen, het is best zwaar om hier te zijn en rond te reizen. Druk programma, etc.

Opgeladen en afgekoeld (en weer opgewarmd door de zon), brachten we nog een bezoekje aan Yardenit, een plaats bij de Jordaan waar veel mensen worden gedoopt. Ook wij waren getuige van een massale doopplechtigheid van een aantal groepen. Enthousiast werd er gezongen en om de beurt gingen de dopelingen het water in. Persoonlijk vond ik het ontroerend om te zien. Mooi hoe christenen overal ter wereld aanwezig zijn en het geloof in dezelfde God delen en een stukje herkenning ervaren (gezang, doop, enthousiasme, etc.).
De meervallen in de Jordaan waren trouwens iets minder aantrekkelijk.

Terug in het hotel was het weer tijd voor ons diner (maar eerst voor een dutje voor de ouderen onder ons :), waaronder Marc en mijzelf).

Ook hebben we een korte evaluatie gehad van de afgelopen dagen, waarin we deelden hoe we alles tot nu toe hebben ervaren. De één geniet enorm van de natuur en heeft niet zoveel met alle kerken die gebouwd zijn, de ander was erg onder de indruk van de gesprekken met de overlevenden van de Holocaust, weer anderen ervaren het als erg bijzonder om rond te kunnen lopen op de plaatsen waar Jezus is geweest en om op die manier de Bijbelse verhalen dichterbij te laten komen.

Tot slot: het dagelijkse borreltje en het schrijven van de blog...

ps: morgen vertrekken we naar de Dode Zee en zullen we overnachten bij de Bedoeïenen, dus het is nog een grote vraag of we daar wel internet hebben: waarschijnlijk horen jullie dus pas donderdag weer van ons.
pps: voor alle mensen uit Oene en omstreken: geniet van het 'Uuner Koefeest' (juiste spelling?!) :) Han en Eric hebben het er al dagen over en zullen het missen!

• 16 Oktober 2012 - 23:23

Gerbert:

Dag beste Israel reizigers,
    Heerlijk zo die verhalen.
    Ik sta te popelen om me bij jullie te voegen!
    Bedankt en super dat jullie ons zo op de hoogte houden!
    Complimenten Neelke! THX!!!

Ik hoop morgen nog even iets van de Oener Nacht te proeven als ik de 3 jonge ladies naar Oene breng.
    Helaas mis ik het Oener Koefeest ook..., maar Israel trekt nu absoluut veel harder..
    Groeten en hopenlijk tot later deze week.
    Rgds,
    GD

• 17 Oktober 2012 - 10:17

Aletta Feenstra:

Beste allen,

Min zusje, die ook in jullie groep meereist, heeft me getipt over deze blog.
    Heel leuk om te lezen wat jullie belevenissen en indrukken zijn. Blijf vooral schrijven. het is nl ook leuk voor later om het allemaal na te lezen!

Ik wens jullie veel plezier met alle belevenissen en dat jullie als groep er voor elkaar zult zijn.

Beset blog-schrijver, wil je aub de hartelijke groeten doen aan mijn zusje Carla?

Veel zegen!

Aletta Feenstra van den Bosch

• 17 Oktober 2012 - 10:47

Thomas Dijkgraaf :

Mooie verhalen hoor. Ik zie moeders daar al zo rondlopen in Kapernaum.
    En over dat koefeest. we reden ons wel en volgend jaar wordt er gewoon weer koefeest gevierd. genieten jullie nou maar van de dode zee en de bedoeïenen.

groetjes van Thomas.

• 17 Oktober 2012 - 22:09

Zwaantje Nooteboom:

het blijft heel erg interessant om jullie zo te volgen leuk hoor

groetjes Gerhard en Zwaantje

• 19 Oktober 2012 - 20:32

Jorieke:

hey allemaal,

Wat leuk om het blog te lezen, wat beleven jullie een hoop! en wat vindt ik het jammer dat ik niet bij kan zijn! Maar goed ik mag ook niet klagen, kom net ook uit het warme Turkije. Ben nu ook erg benieuwd naar jullie woestijn avontuur....

en mams en paps ik zag foto's voorbij komen waar jullie niet bruin van worden!!! zijn jullie je badkleding vergeten?! haha ;-) :-)

Geniet enjoy en shalom!
    enuh werkse daar!!!!
    jorieke en gerard

• 19 Oktober 2012 - 20:51

Elske:

We zijn heel benieuwd naar jullie volgende reisverslag.

Neelke, wil je tegen mijn A zeggen dat ik zijn mail heb beantwoord? Dank je.

• 19 Oktober 2012 - 21:26

Zwaantje Nooteboom:

hallo vakantiegangers
    volgens mij zijn jullie erg aan het genieten
    ik lees elke avond jullie indrukwekkende verhaal en belevenissen leuk hoor
    geniet nog maar goed wand het is zoweer voorbij
    groeten Zwaantje Nooteboom