Over kamelen, een wadi en Nabateeërs - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu Over kamelen, een wadi en Nabateeërs - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu

Over kamelen, een wadi en Nabateeërs

Door: Neelke

Blijf op de hoogte en volg Klundert

18 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

De dag begon goed na het ontbijt (wat overigens voorzien was van pindakaas(!), tsja, hoe afgelegen je ook zit...), namelijk met een kamelentochtje. Of eigenlijk: een dromedaris-tochtje. Het beest had namelijk maar 1 bult. Voor en achter deze bult mochten wij plaatsnemen en wel tegelijkertijd, want als de dromedaris gewicht op zich krijgt gaat hij automatisch staan.
Gedurende een half uurtje sjokten twee rijen dromedarissen door de woestijn en wiegden wij mee. Erg grappig.

Bij het eindpunt stond de bus al te wachten, zodat we direct op weg konden gaan naar onze eerste stop. Deze eerste stop hadden we bij een kibbutz waar zich de graven van David en Paula Ben Goerion bevinden. We kregen wat uitleg over hun invloed bij de totstandkoming van het land Israël en hadden weer een mooi uitzicht.

We bevonden ons in het Avdat National Parc en onze volgende stop was een zogenaamde wadi. Dit is een Arabisch woord, maar het wordt ook in het Hebreeuws gebruikt voor een bron. Na een korte wandeling kwamen we bij een watervalletje (de bron) met een meer en prachtige rotsformaties. Onderweg konden we daar ook al van genieten: indrukwekkend hoge rotsen met veel horizontale lagen en een enorme grot.
Met deze wadi bevonden we ons in de woestijn van Zin.

Zoals gezegd hebben we veel woestijn gezien en dit is ook niet zo vreemd, want Israël bestaat voor 2/3 uit woestijn! De totale oppervlakte van het land beslaat slechts 2/3 van Nederland en de bevolking woont op 1/3 van de totale oppervlakte. Het land heeft 8 miljoen inwoners en dan zijn de 4 miljoen Palestijnen op de westelijke Jordaanoever nog niet meegerekend.

Na een lunch gingen we weer een andere berg op om de overblijfselen van een Nabatese stad te bekijken. Deze Nabateeërs worden beschouwd als de eerste Arabieren/mensen met de Arabische cultuur. Ze leefden in stammen, dreven veel handel via karavaanroutes (onderdeel van de Zijderoute die helemaal naar oost-Azië liep) en hadden Petra (een rotsstad in Jordanië) als hoofdstad.

De stad van de Nabateeërs was de laatste stop van de dag, waarna we naar Jeruzalem reden.
Rond 4 uur kwamen we aan in het Jerusalem Tower Hotel, waar, jawel, een pakketje met een leesbril op de heer van de Werken lag te wachten :) . Maarten kan weer lezen, wat een service.

We hadden ongeveer 2,5 uur vrije tijd voor het diner, wat voor sommigen reden was om de stad vast eens even te verkennen.
Na het diner zijn we met een grote groep naar de oude stad gewandeld en hebben we genoten van straattheater, dansgroepen, een bandje en diverse levende standbeelden. Er was namelijk een festival over helden en heldenverhalen aan de gang, waar wij nog net een graantje van mee konden pikken. Erg leuk en gezellig.

Aan het eind van deze dag mochten wij ons hoofd neerleggen in de stad van God, Jeruzalem.

• 20 Oktober 2012 - 18:07

Dienke:

Superleuk! Al die belevenissen lezen! Wat hebben jullie al veel meegemaakt zeg! wauwie!
    Hier in het wonderschone Uune is het stof (beter gezegd: stro, stront en modder) van het Koefeest weer neergedwarreld. Het was weer ouderwets gezellig en geslaagd.
    Geniet van het weekend daar! Dan doen wij dat hier ook ;)
    Liefs!

• 20 Oktober 2012 - 19:27

Babs En Jaap:

Wat fijn weer wat over jullie te lezen en geniet met jullie mee, elke ochtend vroeg zit ik achter de computer of er weer een verhaal opstaat en herken veel punten van onze reizen naar Israel en jullie verblijven in het hotel waar Jaap 27 jaar geleden verbleef tijdens zijn reis.
    Ik geniet erg van de mooie en leuke verslagen Neelke, top hoor
    Shalom

• 20 Oktober 2012 - 19:53

Elske Slingerland:

Zat ik gisteravond nog uit te kijken naar een nieuw reisverslag, kregen we vanmorgen verslag van maar liefst 2 dagen. Ik ben heel benieuwd naar jullie werkervaringen van de afgelopen dagen.
    Voor morgen wens ik jullie een gezegende zondag, verbonden met elkaar, jullie in de Emanuelgemeente in Bethlehem(?) en wij hier in Klundert of waar dan ook.

De kinderen vroegen vanavond aan tafel hoe lang het nog duurde eer papa kwam. Nog 1 week ...

• 20 Oktober 2012 - 20:46

Renske:

Ik weet niet of het nog lukt in de tijd dat jullie in Jeruzalem zijn,maar wij zijn ook naar een bar mitszwa geweest bij de klaagmuur....het is vroeg je bed uit,maar een ervaring opzich.Alleen om de via dolorosa zonder alle winkeltjes te zien....dan wordt de film de passion ineens heel realistisch..veel plezier nog!

• 20 Oktober 2012 - 20:46

Renske:

• 20 Oktober 2012 - 21:52

Zwaantje Nooteboon:

wat een belevenissen
    maar wanneer gaan jullie eigenlijk werken is dat elke morgen of s,middags ook nog werk maar niet te hard
    een goede zondag Zwaantje en geniet maar het is nog maar 1 week

• 02 December 2012 - 10:26

Estherenjaap :

Wat een lange verhalen,wel erg leuk om even te lezen. Wat een cultuur om op te snuiven, de verhalen over de overledenen lijken me ook indrukwekkend. Ik zei al tegen Jaap: "geen reis voor jou denk ik, met alle kerkbezoeken, voorlezen uit de bijbel, maar mij lijkt het wel super om eens mee te maken!" We gaan snel weer verder lezen ;)