Sjabbat Sjalom! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu Sjabbat Sjalom! - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu

Sjabbat Sjalom!

Door: Neelke

Blijf op de hoogte en volg Klundert

20 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Sjabbat!

Dat betekent: naar de kerk. Zo doen ze dat hier: op zaterdag, de traditionele rustdag. Trams en bussen rijden niet, het is rustiger op straat, winkels zijn dicht, etc.
We zijn naar een Messiaanse huisgemeente geweest waar Jozef Ben Zvi voorganger is en waar vandaag toevallig net heel veel Nederlanders waren. De vrouw van de voorganger was Nederlands en we kregen dus keurig een vertaling van het Hebreeuws in het Nederlands. Deze gemeente is in bepaalde nog behoorlijk Joods in haar gebruiken, maar tegelijkertijd ten volle Messiaans: Christus komt écht als centrum van de dienst naar voren.
We lazen met elkaar de gedeelten uit het Oude Testament die voor vandaag voor de Joden op het programma stonden. Niet het hele gedeelte, want dat was veel te lang. We hebben ongeveer 5 stukken uit Oude en Nieuwe Testament gelezen en het was heel mooi om de lijn in deze gedeelten te zien. De Bijbel krijgt dan ineens veel meer samenhang.

De preek was uit Genesis 8 en ging naar aanleiding van Noach over Gods gericht én Zijn genade en liefde. Die twee horen echt bij elkaar. Hij haalde er ook Joh.3:16 bij waar staat 'Want alzo lief heeft God de wereld gehad...' Dat 'want' is een woord in het Hebreeuws wat eigenlijk niet goed te vertalen is en de voorganger benadrukte dat het daar gaat over Gods liefde als reden voor onze redding. Er is niets wat wij daaraan bij kunnen dragen, Gods redding kent geen voorwaarden! Net zoals er staat: 'En Noach vond genade in Gods ogen'. Dat gebeurt, dat is onvoorwaardelijk.
Aan het eind van de dienst vierden we gezamenlijk het avondmaal en ook daarbij werd weer gezegd dat je mag komen zonder enige voorwaarde, zonder enig voorbehoud. We kregen persoonlijk een stukje brood en een slok wijn aangeboden: Jezus lichaam voor ons verbroken en Zijn bloed voor ons vergoten, voor de vergeving van onze zonden. Het was een ontroerend en ook erg indrukwekkend moment om op die manier het avondmaal te vieren.
Na de dienst (toen waren we 'ongemerkt' 3 uur verder) werden we gastvrij uitgenodigd om nog koffie te blijven drinken, met cake, chips en andere lekkernijen.
Heel bijzonder om zo met andere gelovigen samen te komen en God te aanbidden.

Tsja, nu nog aan het werk? Het was wat laat om nog te beginnen, maar er waren toch enkelen die graag nog even aan de slag wilden. En ja, dergelijke werkdrang die moet je niet ontmoedigen.
Een deel van de groep ging dus weer naar een project en een deel ging naar de graftuin. Niet alle projecten waren ook mogelijk op zaterdag, vanwege het feit dat het de rustdag is.

De mannen die aan het dak gaan werken hebben al het materiaal door de stad heen op locatie gebracht. Dat is schijnbaar nog een heel avontuur geweest: met een karretje (met een 'remband') platen van 1,22x2,44 en een balk van 5 meter lang door de stad vervoeren. En Jeruzalem is een stad die op heuvels ligt, dus je kunt je voorstellen dat dat een aardig karwei was. Mooi was, dat de trams niet reden, dus konden ze de trambaan gebruiken om wat egaler te kunnen lopen. Maar door smalle straatjes blijft het spannend! :)

Betsy T. en ik wilden samen met Han en Jannie de F. weer naar het vrouwtje gaan waar we gisteren geweest waren, maar het bleek wat lastig om dat ten uitvoer te brengen. We dachten dat we het wel weer zouden vinden, maar dat was nog een hele tour. Oeps! De oude stad is echt een doolhof van straatjes die op en neer gaan, met bochten en winkels en drukte en alles lijkt op elkaar. Hoe dan ook, uiteindelijk hadden we het huisje gevonden, maar toen was Janet niet thuis. Jammer.
We zijn nog op een ontmoetingsplek voor oude mensen gaan kijken, maar ook daar was ze niet te vinden. We zijn nog een keer bij haar huis geweest en ze was nog steeds niet thuis. Op de terugweg liepen we haar 'toevallig' toch nog tegen het lijf (echt wel bijzonder hoe dingen soms lopen) en konden we zeggen dat we nog wel kwamen, maar dat het vandaag niet meer was gelukt.

Betsie D. en een aantal andere dames hebben wat plafonds, kozijnen en deuren geverfd en een mevrouw erg blij en dankbaar gemaakt.

Degenen die bij de graftuin zijn geweest (waar Jezus begraven zou zijn geweest) hebben daar een bijzondere tijd gehad met Afrikaanse mensen die spontaan in gezang uitbraken en er een waar feest van maakten met hun aanstekelijke blijdschap.

Toevallige ontmoetingen en gesprekken gebeuren af en toe en zijn erg mooi om mee te maken. Onder andere dergelijke ontmoetingen maken het hier onverwacht, avontuurlijk en leuk/goed.

Na het diner hadden we een vrije avond en konden we ontspannen, slapen, een wijntje drinken, bloggen of wat anders leuks doen :)

Weer een bijzondere dag voorbij..

• 21 Oktober 2012 - 12:45

Jorieke :

sjabbat sjalom,

Wat leuk weer die verhalen, neel thanks dat we lekker kunnen meeleven!!
    ook fijn dat jullie mooi/dankbaar werk kunnen doen, sommige dingen erg herkenbaar van mijn reis :-)
    Han nog gefeliciteerd en Gods rijke zegen in je nieuwe levensjaar.
    Gerbert wat is Jorian een schatje!!! mooi manneke! Gisteren mogen bewonderen :-)

Heel veel zegen
    groetjes Jorieke

• 21 Oktober 2012 - 13:11

Hanny De Fijter:

Het is mooi, dat we jullie belevenissen zo kunnen volgen. Wat bijzonder, dat jullie er ook een soort van werkvakantie van maken!
    Ds BenZvi heeft ook verschillende keren in Barneveld gepreekt en verteld over zijn gemeente in Jeruzalem. (of vlak bij Jeruzalem?) Jullie hebben nu kunnen ervaren hoe het daar toegaat, wat veel meer indruk zal maken.
    Wat maken jullie veel mee in deze weken, zeg! Nog een goede tijd toegewenst samen.
    Een hartelijke groet uit Barneveld.

• 21 Oktober 2012 - 19:32

Corrie:

Wat mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken en doen.
    Het zijn hele mooie ervaringen als ik het zo lees,het lijkt mij ook ook moeilijk om zo bij mensen op de stoep te staan en hulp te bieden,aan de andere kant alleen maar goed, want ik besef heel goed dat wij nog steeds niets te klagen hebben.
    Zus jannie geniet van je laatste week ben heel benieuwd naar de foto,s.
    Blijf aan jullie denken in gebed en gedachte. Corrie

• 21 Oktober 2012 - 19:32

Remco En Carolien Mostert:

Beste groep in Jeruzalem,
    leuk om jullie verslag te lezen! Het komt ons allemaal erg bekend voor, wij waren onderdeel van de vorige groep (augustus) die deze Gain reis heeft gemaakt... Wij zijn ook naar het 'vrouwtje' geweest om op te ruimen, maar hoopten eigenlijk dat het er nu nog redelijk uit zou zien ;-)
    We hebben een geweldige tijd gehad in Israel, en nu we weer weer terug zijn genieten we nog steeds, je hoeft de Bijbel maar open te slaan of je ziet het voor je, geweldig!
    We wensen jullie een gezegende tijd toe in Israel, geniet ervan en zoals jullie misschien ook nog wel zullen horen bij 'for Zion's Sake' eet, eet, eet en verteren doe je thuis!
    Doe Gerrit de groeten en iedereen die jullie op de werkplekken zullen tegenkomen...

Shalom uit Zeeuws-Vlaanderen

• 21 Oktober 2012 - 19:58

Renate:

Dag Israelgangers!
    Ik zie inmiddels groen van jaloezie, wat maken jullie prachtige dingen mee zeg! Heerlijk om het mee te beleven, het is net weer als 2 jaar terug dat wij ongeveer dezelfde dingen mee hebben mogen maken! Maar ook jullie saamhorigheid als groep spat uit de verhalen, heerlijk om te lezen! Maar ach als ik naar het mooie mannetje kijk wat ik nu in de armen mag houden, geniet ik gewoon van de herinneringen en verhalen en gun het jullie van harte :-). Dank Neelke voor het schrijven, neem je toch elke keer weer de tijd voor en erg waardevol voor ons thuisblijvers maar straks ook voor jezelf als verslag. De komende dagen gaan jullie nog indrukwekkende dingen horen en zien, geniet ervan en veel zegen voor dat alles en jullie werk.
    Hartelijke groeten vanuit Klundert!
    Renate

• 21 Oktober 2012 - 21:14

Wim En Willy:

Dag Israelgangers

Het is erg leuk om de verslagen te volgen, dat hebben wij ook steeds gedaan.
    Mooi geschreven hoor Neelke
    Het is een hele belevenis wat jullie zien en meemaken.
    Wij wensen jullie nog een hele fijne tijd en veel zegen toe.

Wij denken aan jullie
    Groetjes
    Wim en willy

• 21 Oktober 2012 - 22:17

Moniek:

Hoi allemaal, wat leuk om jullie op de voet te kunnen volgen met deze blog! Een goede tijd met elkaar gewenst. Hier is de vakantie weer voorbij. De blaadjes vallen massaal van de bomen, tijd gaat volgend weekend om, dus als jullie terugkomen is het ineens winter. Groetjes, Moniek