Breaking news: katholieken en orthodoxen nader.. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu Breaking news: katholieken en orthodoxen nader.. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Klundert Oene/Amersfoort/Naarden - WaarBenJij.nu

Breaking news: katholieken en orthodoxen nader..

Door: Neelke

Blijf op de hoogte en volg Klundert

21 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Vandaag is het natuurlijk écht zondag, onze rustdag, en we hebben maar liefst 2 diensten bezocht (dat brengt het totaal aantal op 3 diensten in 2 dagen).

Vanmorgen vertrokken we met de Arabische bus richting Bethlehem. Bethlehem ligt in Palestijns gebied en is omringd door een muur. Er zijn verschillende checkpoints waar je het gebied binnen kunt gaan en wij namen er één waar we lopend doorheen moesten. Eigenlijk een soort grensovergang, maar dan met heel veel hekken, prikkeldraad, etc. Het voelde alsof we een gevangenis inliepen. We werden nauwelijks gecontroleerd, blijkbaar hadden ze meteen door dat we toeristen waren...(hoe zou dat nou komen?).
In het gebied staat dus een muur en we zijn er een heel stuk langs gelopen. Allerlei mensen hebben er allerhande schilderingen op gemaakt en er zijn ook platen met korte verhalen van mensen op geplaatst. Wat een verhalen! Wat een ellende, heel indrukwekkend. Het deed erg denken aan de Berlijnse muur...van wat ik me daarbij voorstel.

In Bethlehem gingen we naar een kerk genaamd Emanuel Evangelical Church, een kerk bestaande uit Palestijnse christenen. De dienst was dan ook in het Arabisch, wat leuk was om ook eens mee te maken. Gelukkig was er ook vertaling in het Engels of Nederlands mogelijk.

De preek ging over een heel aantal verschillende teksten. Het kwam neer op de vraag of wij werkelijk bereid zijn om 'slaven' van Jezus te zijn. Om slaven van gehoorzaamheid te zijn, in plaats van van de zonde. Jezus is niet alleen onze Redder, maar ook onze Heer, Hij heeft ons gekocht. Zijn wij bereid Hem te volgen, wat het ook kost? (Stel je die vraag voor in deze context, van spanningen, verdeeldheid, haat, botsende religies, etc.) Zijn we bereid discipelen van Jezus te zijn? Dat betekent dat je je eigen leven verliest en dat is niet makkelijk...Tijdens de preek moest ik denken aan 1 van mijn favoriete verzen:
'Door zijn genade bent u nu immers gered, dankzij uw geloof. Maar dat dankt u niet aan uzelf; het is een geschenk van God en geen gevolg van uw daden, dus niemand kan zich erop laten voorstaan.' (Ef 2:8,9)

De voorganger had het namelijk over het feit dat we vrij zijn van het kwaad, door genade, door geloof.
Werken hangen daar ook mee samen: rechtvaardigheid en heiligheid gaan hand in hand (als het goed is). Aan de vruchten herken je de boom. Maar het is de Geest die het in ons werkt, we kunnen daar niet zelf over opscheppen..

Na de dienst kregen we Arabische koffie aangeboden...over smaak valt niet te twisten en de meningen waren dan ook verdeeld :)

De lunch kregen we aangeboden in het kindertehuis Jemima (www.jemima.nl). Dit is een huis waar gehandicapte, Arabische kinderen worden opgevangen. Deze kinderen worden vaak verstoten door hun familie, omdat het een schande is een gehandicapt kind te hebben. Dat wordt namelijk gezien als een straf van God.
De kinderen varieren in leeftijd en mogen voor 'onbeperkte tijd' blijven (als ze er wonen). Ze horen over God en we hoorden het verhaal van een jongen van begin twintig die uit een islamitische familie komt en door Jemima tot geloof is gekomen.

Er is ook een dagbesteding waar de kinderen zich bijvoorbeeld bezig kunnen houden met houtbewerking. De dingen die ze daar maken variëren van sleutelhangers tot kerststalletjes en zijn werkelijkwaar prachtig!
De meesten hebben een kortere of langere rondleiding door het huis gehad en het is ontroerend om de kinderen te ontmoeten en bezig te zijn. Om ze even een aai te kunnen geven en hier en daar een woordje te kunnen uitwisselen. Zo schrijnend om te zien hoe zulke prachtige mensen afgewezen en verworpen worden door hun familie. Mooi werk wat de vrijwilligers daar doen: het verdient zeker gebed en het kan ook financiële steun gebruiken. De houtwerken zijn bijvoorbeeld ook in Nederland te koop of te bestellen.

Een deel van de groep is nog naar de geboortekerk geweest. Dit is hoogstwaarschijnlijk de plaats waar de grot/stal is geweest waar Jezus ter wereld kwam.Op deze plaats zijn nog grotachtige ruimtes te bezichtigen, die zich onder een tweetal kerken bevinden die er op zijn geplaatst. Aan de ene kant is het katholiek en aan de andere kant orthodox.
Van tevoren was ons gezegd dat we ergens beneden door een gaatje konden gluren om een blik te werpen op 'de' vermeende grot, zonder dat we - net als tig andere mensen - in de rij hoefden te gaan staan. Aangekomen bij de plaats met het 'gaatje', bleek het dicht te zitten door een stuk kauwgom! Jammer! Maar, gelukkig hadden we een paar handige mensen bij ons die met behulp van een pen het gaatje weer enigszins open wisten te krijgen. 'En zo is er de verbinding tussen katholiek en orthodox weer iets meer tot stand gekomen', aldus de dominee...of het echt zo werkt?

Half 4 moesten we echt weer vertrekken om op tijd te zijn voor de dienst in Jeruzalem die we bij zouden wonen, bij King of Kings.
De dienst daar was weer een heel andere belevenis. Het is een erg westerse en Amerikaanse dienst in een soort theaterzaal. De stoelen zaten dus wel lekker. Het was een mooie dienst, waarin wederom een aantal van de vastgestelde gedeelten werden gelezen die ook in de synagoge op het programma stonden voor deze week. Mooi om te zien hoe heel verschillende kerken (ook die van zaterdagmorgen) dat gebruik - deels - in stand houden en op die manier verbonden zijn met het Joodse volk en haar gebruiken.

In de preek ging het weer over dienen (als slaven), namelijk om 3 redenen:
- Gods liefde 'dwingt' ons tot dienen. Liefde geeft.
- God heeft ons gaven gegeven om daarmee te dienen. Die gaven moeten we gebruiken, daar hebben we ze voor gekregen!
- God verlangt ernaar ons te belonen voor onze dienst aan Hem.

Na deze dienst terug naar het hotel, eten, praten, praten, gezelligheid, praten, en slapen. Morgen weer vroeg op en aan het werk! :)

• 22 Oktober 2012 - 00:42

Marc Mutsaers:

Neelke,
    Zelfs als je erbij mag zijn zoals wij, dan is het nog een genot om het verhaal in jouw woorden terug te kunnen lezen.
    Keep up the good work!

Grpetjes, Marc

• 22 Oktober 2012 - 08:30

Zwaantje Nooteboom:

hoe gaat het met de vakantiegangers ? zo te lezen een druk programma
    een fijne dag toegewenst
    gr. Zwaantje

• 23 Oktober 2012 - 07:31

Corrie:

Helemaal, met mark eens, heel veel succes de laatste week, geniet en laat ons maar mee genieten, volgende week ,hoef ik smorgens de ipad niet meer open te slaan, dus neelke doe nog even je best.....:-)